יום שישי, 10 בספטמבר 2010

Hip Hop Hooray











שם האוסף: Hip Hop Hoorayלרגל החג, או סתם בעצם, יש לנו כותב אורח היום, גבי טרטקובסקי מהבלוג המעולה "זכרונות מעוצבים מחדש - כיצד תרבות פופלארית משנה אותנו ולהיפך". נתחיל בכמה מלים של גבי, מתוך הבלוג שלו, על האוסף עליו הוא כתב: "בחרתי לכתוב על החלק הראשון בסדרת "היפ הופ הוריי", משנת 1994, משום שלטעמי, זהו אחד האוספים המשובחים ביותר שיצאו פה, אשר חשיבותו היא מעבר להצלחתו המסחרית. ההשפעה של "היפ הופ הוריי" לא פסחה גם עליי כנער מתבגר, ושחררה אותי מן המסגרת הנוקשה של רוק קלאסי; ועל כך אני מודה לעורכיו המוזיקליים עד היום".


תת כותרת: אוספ ראפ

חברת תקליטים: הד-ארצי, הליקון, קאסבה רקורדס

שנה: דצמבר, 1994

עורכים: רן שריג, רן עצמון וגיא אילון

מק"ט: ARTON 19544

רשימת שירים:

1 Ice-T - A Warning (intro)
2 Naughty By Nature - Hip Hop Hooray 
3 House Of Pain - Jump Around
4 Public Enemy - Give It Up
5 Snoop Doggy Dogg - Who Am I (what’s my name)?
6 Dr. Dre - Nuthin’ But a “G” Thing
7 Warren G & Nate Dogg - Regulate
8 De La Soul - Breakdawn
9 LL Cool J - Pink Cookies In A Plastic Bag Getting Crushed By Buildings
10 Positive K - I Got A Man
11 Queen Latifah - U.N.I.T.Y.
12 Wreckk-N-Effect - Rump Shaker
13 K7 - Come Baby Come
14 Jazzy Jeff & Fresh Prince - Boom! Shake The Room
15 Ice-T - I Ain’t New Ta This
16 Me Phi Me - Sad New Day 

עטיפה: גילה טרמר עיצבה עטיפה אשר שיקפה במידה את הדיסאינפורמציה המקומית דאז לגבי הז'אנר. תת-הכותרת מציינת סגנון נבדל מזה המופיע בשם האוסף עצמו, הכוכב החסר בדגל ארה"ב והעימות מול פסל החירות באים לסמן שההיפ-הופ היא מוזיקת מחאה טעונה, בעוד שהתספורת הפאנקיסטית של הבחור המייצג אותה, כאילו מזמינה את המאזינים להצטרף למסיבה פרועה. הכיתוב הפונטי של מדבקת האזהרה הידועה לשמצה נוסף על תקן בדיחה פרטית, אך נתפס כעילגות לשמה. קריצה נוספת לקהל היעד הצעיר נכללת בעטיפה הפנימית; שם מופיע צמח הקנאביס לצד הקריאה להסדרת מעמדו החוקי. כל אלו תורמים לתחושה שאולי מדובר בפרסומת חתרנית לג'ינס. ציון עיצוב: 5

ביקורת ורקע: התגייסות משותפת של חברות התקליטים, שלרוב הביאה תוצאות מרשימות ואוספים מוצלחים במיוחד, הייתה כאן חשובה שבעתיים. ההיפ-הופ בישראל נתפס אז עדיין כקוריוז, מעין פסקול של כובעים הפוכים, המגניב את האמריקניים אך זר לנו לחלוטין. אוסף מקומי חלוצי שכזה הצריך איחוד שורות ואת המיטב מקטלוגים שונים, בכדי שיכה שורש וישטוף את האוזן הישראלית בצלילים חדשים שלא ניתן להתעלם מהם.
"היפ הופ הוריי" ריכז את כל להיטיהם האחרונים, ולעתים היחידים, של אמנים צעירים רבים, מבלי להתחייב בלעדית ל-"גנגסטה" מצד אחד או לקטעים משעשעים ומדבקים מנגד. כחלק ממשימת החינוך מחדש שהחלו בה העורכים המוזיקליים, שותפו שמות גדולים באוסף - דה לה סול, פאבליק אנמי, ל.ל. קול ג'יי - למרות שנראו כמי שהיו בשלהי הקריירה; ואלו הוצגו בשירים שחרגו מהסאונד שפרסם אותם. בהאזנה מחודשת, האוסף רצוף בקלאסיקות תור הזהב השני של ההיפ-הופ ומהנה לכל אורכו, למעט, שירו של וויל סמית' שנכלל בשעתו כמקדם מכירות משמעותי.
כאמור, סצנת היפ-הופ מקומית חזקה לא הייתה בנמצא באותה עת, אך האוסף המשובח לא חלף לאנשים בישראל מעל הראש. כל מי שטען שהוא בקטע של היפ-הופ עוד מימיו בחטיבת הביניים ודאי שהאזין לאוסף זה, או לכל הפחות, ידע על קיומו. בעקבות הצלחתו, נוספו לו שלושה חלקים, מה שהפך למשך תקופה קצרה את הסדרה ל-"היטמן" של ההיפ-הופ. הסדרה יכלה להמשיך, אלמלא השתלטות במקביל על המיינסטרים, שביטלה את הצורך באוספים המוקדשים אך ורק לז'אנר, ואלו כבר נראו כמיושנים וחסרי טעם.

ערך אספני: 10 ש"ח

ציון: 9

גבי טרטקובסקי

5 תגובות:

  1. אני רואה שיש לך את האוסף על קסטה. מצאתי אותו להורדה באיזה אתר רוסי!

    השבמחק
  2. יש לי את כל האוספים בדיסק אחי 1 2 3 4 הכל אורגינל

    השבמחק
  3. אז אולי תעלה את הפלייליסט של 2 ו-3?

    בבקשה....

    השבמחק
  4. ב-1994, בגיל 10, קיבלתי את הקלטת הזו ליום הולדתי.

    השבמחק