יום ראשון, 17 באוקטובר 2010

פּוֹסְטְמוֹדֶרְן


שם האוסף: פּוֹסְטְמוֹדֶרְן

חברת תקליטים: הד ארצי

שנה: 1992

עורכת: קארן רוז

מק"ט: ARTON 19532-2

רשימת שירים:
1 Red Hot Chili Peppers - Breaking The Girl
2 Jane's Addiction - Been Caught Stealing (remix)
3 Jesus and Mary Chain - Reverence
4 Nymphs - Imitating Angles
5 R.E.M. - Turn You Inside-Out
6 Matthew Sweet - Divine Intervention
7 The Replacements - Bastards Of Young
8 Husker Du - Don't Want To Know If You Are Lonely
9 Babes In Toyland - Bruise Violet
10 Helmet - In The Meantime
11 The Fatima Mansions - 1000 Percent
12 Curve - Fait Accompli
13 Spiritualized - I Want You
14 Ride - Vapour Trail
15 Stone Roses - Made Of Stone

עטיפה: אחת ההברקות של שרון מורו. עיצוב לואו-פיי פּאנקיסטי על נייר קרטון. ברוח הפאנזינים שנעשו עם גזירות, הדבקות ומכונת זירוקס. מאפיין את האוסף בצורה מעולה. ציון עיצוב: 9

ביקורת ורקע: ה-MTV שהגיע לארץ בתחילת שנות התשעים שינה את מה שצעירים חושבים על מוסיקה. התחנה ששידרה מקאמדן שבלונדון שברה את המונופול של רשות השידור וגלי צהל על מוסיקה ופתחה עולם שלם של סגנונות, דיבור ואופנה. התהליך שקרה בישראל בתחילת הניינטיז כאילו מגשים את החזון משירו של טרבור הורן "הוידאו הרג את כוכב הרדיו" ואכן, תוך כמה חודשים אושיות המוסיקה הישנות בישראל, אנשים כמו יואב קוטנר או טוני פיין, חדלו להיות רלבנטיים. החליפו אותם אנשים צעירים ומחוברים כמו סימון איינג'ל, רבקה דה רובו, פול קינג, סטיב בליים, ריי קוקס ואחרים, שהביאו לנו מוסיקה חדשה, חדשנית ובזמן אמת.
הגאוניות של ה-MTV היתה לא רק במוסיקה, אלה גם בגישה אליה. נכון, המיינסטרים שלט, אבל פתחון הפה ניתן לכלל הז'אנרים בתכניות ספיישל שבועיות כמו "Yo!" (לראפ), "Chill Out Zone" (לאמביינט), "Alternative Nation" (לאלטנטיבה), "Headbanger's Ball" (לרוק כבד), "MTV Dance" (למוסיקת האוס ומועדונים), "Greatest Hits" (לנוסטלגיות), "120 דקות" (לאינדי) ותכניות אחרות. צעירי ישראל נפלו שדודים לתחנה. ה-MTV הפך לפסקול של כל מתבגר בתקופה ההיא וההתדרדרות של ה-MTV בשנים האחרונות כואבת לחובבי המוסיקה כאן כמעט כמו ההתדרדרות של תחנות הרדיו הישראליות.
נחזור לאוסף שהתכנסנו לכבודו - "פוסטמודרן" בעריכת קארן רוז לא יכל לצאת בארץ טרם תקופת ה-MTV. זהו אוסף עם השפעה ישירה של התכנית "120 דקות" (שהגיש פול קינג). זאת היתה תכנית אינדי אמיתית עם אומני אוונטגארד משולי היצירה ומתחתיות המצעדים. התכנית, ששודרה מדי יום ראשון בעשר בלילה עד חצות, הפכה במהרה למכה של חובבי האינדי בכל אירופה וגם בישראל. פתאום כבר לא היה צריך את "קצת אחרת" או את מיכל ניב ומיקי קטן. פתאום, לראשונה בהיסטוריה, היינו הכי מחוברים שיש ובזמן אמת.

ערך אספני: 10 ש"ח

ציון: 8

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה