יום שני, 4 באוקטובר 2010

Glory Box


שם האוסף: Glory Box

תת כותרת
: אלטרנטיבי, אלקטרוני ומה שביניהם

חברת תקליטים
: הליקון/ גלגלצ

שנה: 2001

עורך: רונית גופין ואבי גולדברגר

מק"ט: 9277-2

רשימת שירים:
1 Manic Street Preachers - Motorcycle Emptiness
2 Blur - Song 2
3 Pulp - Common People
4 Monaco - What Do You Want From Me
5 The La's - There She goes
6 The House of Love - Shine On
7 Pixies - Where Is My Mind
8 The Cure - Lovesong
9 The Stone Roses - Made of Stone
10 Badly Drawn Boy - Disillusion
11 Air - Sexy Boy
12 The Orb - Little Fluffy Clouds
13 Massive Attack - Protection
14 Portishead - Glory Box
15 Depeche Mode - Home
16 David Bowie - Thursday's Child
17 Deus - Little Arithmatics
18 Carter USM - This Is How It Feels

עטיפה: בחרנו אימג' מתוך בנק תמונות של מזוודה מלאה בדברים יומיומיים והמעצבת יעל יעקבי הוסיפה עליה טקסט, בצבעים אדומים, כחולים, לבנים, צבעי דגל בריטניה, בקיצור. ניסנו להעביר תחושה של קופסת פלאים, שהכל נמצא בה, כעטיפה קלאסית של אלבום אינדי.

ביקורת ורקע: טוב, אני יודע שהאתר הזה אמור לסקר אוספים שיצאו בשנות התשעים, אבל יומהולדתה של חברתי הטובה רונית גופין גרם לי לקפוץ שנה וחצי, כדי לסקר אוסף שהיא ואני ערכנו ביחד בשנת 2001.
את רונית אני מכיר עוד מימי חטיבת הביניים של אורט רמות על שם יוסף גדיש בירושלים ומהרגע שגילינו שאנחנו חולקים אהבה משותפת לאומני אינדי כמו רייד, הקיור וקארטר יו.אס.אם, הדרך לחברות ארוכת שנים היתה קצרה.
בתחילת שנות העשרים לחייה, אהבתה של רונית למוסיקה הביאה אותה לעבודה בסניף מקומי של רשת חנויות המוסיקה פיקאדילי (ז"ל) ובסוף הניינטיז, כששמעתי שהתפנתה משרה בתחום יחסי הציבור במחלקה הבין לאומית של הליקון, הפנתי אותה לשם, מתוך ידיעה שג'וב בחברת תקליטים תפור עליה. מאז רונית שם, עושה עבודת חיל מקצוענית, על פי הסטנדרטים הגבוהים של הליקון, מקדמת אומנים של EMI ו-Universal, מעריצה את אמינם, איאן ורובי, גאה בהחדרה של לילי אלן לפלייליסט של גלגלצ ובהפיכת אומניה לחוד החנית של המוסיקה הבינלאומית בארץ.
למרות הרזומה המרשים של רונית בתחום, היא חתומה רק על אוסף אחד, "Glory Box". היוזמה ליצירת האוסף היתה משותפת. חשבנו על החלל בתחום אוספי האלטרנטיבה, ז'אנר שבאותו הזמן חבק חזק את המיינסטרים, בזכות החיבה של העורכים בגלגלצ לאינדי בריטי ואמריקאי עכשווי. גלגלצ היתה אז תחנה בשיא כוכה ואנחנו חיפשנו ליצור אוסף שידבר גם לקהל הרחב שלה, אך גם לחובבי אינדי באשר הם.
החיפוש אחר השירים לאוסף היה סיזיפי. עברנו על קטלוגים, על מצעדים ישנים, על ספרי מוסיקה מחו"ל ולאט לאט התגבשה לנו רשימה וגם הקונספט - המיטב של האינדי והאלטרנטיבה מהניינטיז. אז הנה, בכל זאת קישור לשנות התשעים.
בשלב הבא קטי רסנר, אחראית האישורים בהליקון בקשה עבורנו מחברות האם בחו"ל את הרשות להשתמש בקטעים שרצינו ואחרי שקיבלנו את כל האישורים, הגענו ביום קיץ חם לאולפני מאסטר דיסק בדרום תל אביב כדי לערוך את האוסף. כשהאוסף היה מוכן רונית חברה לגלגלצ שהתלהבו מאוד מתוכנו, מה שהביא לשיתוף פעולה עמם, כשמהם הגיע ההבטחה לקדם רבות את האוסף. המחשבה שלנו היתה שמדובר בנוסחה מצליחה. אוסף טוב, שיוצא ביחד תחנת רדיו מצליחה... שום דבר לא יכול להשתבש. כתבתי טקסט על הסצנה בניינטיז, שהופיעה בעטיפה הפנימית, בחרנו את השם "קופסת הפלא" על שם השיר המקסים של פורטיסהד מהאוסף ויצאנו לדרך.
הוצאת האוסף לוותה בקמפיין גדול שרונית ארגנה. היה סוף שבוע שלם בגלגלצ שהוקדש לאוסף, כתבות בעיתונים, נידנודים לאנשי חנויות תקליטים, כל מה שצריך. הביקורות היו מעולות, אבל המכירות לא הכי. בזמנו הסקנו שדווקא החבירה לגלגצ, תחנה שזוהתה עם מיינסטרים, פגעה בתדמית האוסף שהיה ברובו אלטרנטיבי וכוון, למעשה, לחובבי האינדי.
זה לא היה סוף סיפורו של האוסף וגלגלצ, בדרכה העקיפה, בכל זאת הצילה אותו. במשך שנה האוסף ישב על המדפים בחנויות ומכירות היו די רדומות. אבל אז, לקראת סוף שנת 2002, התנהל מאבק משפטי בין אקו"ם, שמייצגת את אומני ישראל, לבין גלגלצ. על פי חוק כל השמעה של שיר ברדיו צריכה להיות מלווה בתשלום תמלוגים לאקו"ם, שאמורים להעביר את הכסף לאומן המבצע. לגלגלצ היה סכסוך בגובה דמי התמלוגים ואחרי שהמאבק המשפטי נקלע למבוי סתום, אקו"ם הוציאה צו מניעה כנגד גלגלצ, שמונע ממנה לשדר מוסיקה עכשווית. במשך יומיים גלגלצ שדרה בעיקר דיבורים וקטעי ג'ז ישנים שאין עליהם זכויות יוצרים. הציבור התגעגע לגלגלצ וחיפש אלטרנטיבה והאוסף שהוצאנו היווה פתרון. פתאום "Glory Box" הפך להצלחה וכל העותקים שלו נמכרו, עד כדי כך שכיום לא ניתן למצוא אפילו עותק אחד ממנו. בשבוע שאחר כך הוא כיכב בין עשרת האלבומים הנמכרים בארץ. הצליח לנו אחרי הכל. מזל טוב, רונית ו-Goodnight Jim Bob...

3 תגובות:

  1. אחד האוספים האהובים עלי. סחתיין. חוץ מהשיר של דה אורב, כל השירים באוסף נטחנים עד דק בגלגלצ גם היום.

    אז בכל זאת שיתפת פעולה עם תחנת האם שלי הא?
    :-)

    השבמחק
  2. An album playlist made by me on Youtube:
    https://www.youtube.com/playlist?list=PLeeMpmam-ayAuEnmcubD2z3zlepQVA9eh

    השבמחק