יום רביעי, 7 בספטמבר 2011

Almost Blue


שם האוסף: Almost Blue

חברת תקליטים: הד ארצי/ 88FM

שנה: מרץ, 1999

עריכה והפקה: ניצן קרמר

מק"ט: 519812

רשימת שירים:
1 Chet Baker - Almost Blue
2 John Stubblefield - In a Sentimental Mood
3 Trudy Desmond - Somebody Loves Me
4 Bill Evans - The Peacocks
5 Meredith D'Ambrosio - In April
6 Mark Turner - Autumn in New York
7 Kevin Mahogany - Teach Me Tonight
8 Pepper Adams with D. Christianson Big Band - My Funny Valentine
9 Haden/Pieranunzi/Higgins - First Song
10 Jeanne Lee/Ran Blake - When Sunny Gets Blue
11 Abraham Burton - Laura
12 Mark Robot - Aurora En Pekin
13 John Pizzarelli - Here Comes the Sun

עטיפה: עבודה מצויינת של דור כהן, שהבין את רוח האוסף בצורה מדוייקת. מוסיקת הבלוז הליילית עם הצבעים הכהים, באוסף שנעשה בשיתוף תחנת רדיו, עם המיקרופון, צלילי הג'ז עם אימג' הסקסופון ברקע - הכל עובר כאן. מעולה. ציון עיצוב: 9

ביקורת ורקע: כמה אוספי ג'ז ובלוז יצאו בישראל בשנות התשעים, את זה הכין ניצן קרמר, בזמנו אחראי מחלקת ג'ז ומוסיקת עולם בהד ארצי.
האוסף יצא בשיתוף עם תחנת הרדיו 88 אף.אם של קול ישראל, תחנה שבתקופה ההיא נגנה המון ג'ז ובלוז ולמרות שנוגנו בה עוד סגנונות מוסיקה - היתה מזוהה כתחנה של מוסיקה ג'ז בלבד. הסיפור של 88 הוא סיפור מעניין ומאוד מעורר מחלוקת. התחנה הוקמה ב-1995 בשם "קול הדרך", מעיין נסיון עלוב של קול ישראל לתת תחרות למיזם החדש של המתחרים מגלי צהל, תחנת גלגלצ. "קול הדרך" היתה תחנה ששידרה המון ג'ז, ביחד עם דיווחי תנועה ואחרי שנה בערך, כשהרייטינג היה נמוך מדי, הוחלט בקול ישראל לשדרג את התחנה ל"קול הדרך לעסקים", כלומר בנוסף לג'ז ולדיווחי התנועה - צורפו מבזקים עסקיים.
גם השדרוג הזה לא עשה הבדל מהותי והתחנה התקשתה לעבור את הרייטינג המרשים של 1.0 אחוז בשעות השיא שלה... חוסר ההצלחה של "קול הדרך" לווה בתקופה מאוד קשה בקול ישראל. הקמת הרדיו האזורי נגס קשות באחוזי ההאזנה של הרשתות של הרדיו הממלכתי. בנוסף, גלגלצ התגלתה כהצלחה פנומנלית, שנגסה רבות בהצלחה של תחנת המוסיקה הפלורליסטית של הרשות - רשת ג'.
קברניטי הרשות לא נשארו אדישים למצב ובקיץ 1998 החליטו לסגור את אחת מהתחנות של קול ישראל ולפתוח במקומה תחנה חדשה - שכולה תוקדש למוסיקה ישראלית. בצעד גאוני הוחלט שהתחנה שתסגר לא תהיה "קול הדרך" הכושלת, גם לא רשת א' שמעולם לא עברה את ה-2.0 אחוזי רייטינג. עלה רעיון לסגור את "קול המוסיקה", אבל הלובי האשכנזי הזקן בכנסת מנע זאת. כך, בגאוניות שמאפיינת, כנראה, רק את הממסד הישראלי, הוחלט לסגור את רשת ג', התחנה השניה הכי מצליחה בקול ישראל וזאת שהכניסה הכי הרבה כסף לרשות השידור מפרסומות. לרשת ג', ערב סגירתה, היו כ-10.0 אחוזי האזנה ארציים. נתון לא רע בכלל. מאז שהיא הפכה לתחנה שמשדרת מוסיקה ישראלית בלבד - היא אמנם תחנה יחסית מצליחה, אבל היא מעולם לא עברה את ה-8.0 אחוזי האזנה. במלים אחרות - במקום להפוך את 88 אף.אם לתחנה שתשדר מוסיקה ישראלית בלבד ותגיע ל-7-8 אחוזי רייטינג ובמקביל לעשות את השדרוגים שנדרשו ברשת ג' של אז ועדיין לשמור על תחנה יחסית מצליחה, בקול ישראל החליטו לבצע חרקירי מטופש שהכניס את רשות השידור לקשיים גדולים.
לקראת סוף שנות התשעים מונה המלחין ואיש התקשורת המוצלח יואב גינאי למנהל "קול הדרך" והוא החליף את שמה ל-88 אף.אם וגם רענן את לוח השידורים שלה לכיוונים יותר פלורליסטים, עם תכניות אלטרנטיבה, רוק ופופ שונות, כולל המיזם המצליח של "60-70-88", ששידר להיטים מכל הזמנים בשבתות. בתקופתו גם נעשה שיתוף הפעולה הזה שהוליד את האוסף "Almost Blue", שמכר כמה אלפים בודדים. במשך כל העשור הראשון של שנות ה-2000 התחנה מצבה את עצמה כתחנה אלטרנטיבית-אליטיסטית, שזוכה להמון הערכה, אך לרייטינג נמוך שרק לעיתים נדירות עובר את ה-1.0 אחוז, בעיקר בשבתות שהיו יחסית קומיניקטיביות.
הכשלון הרציף של 88 הביא לשינוי גישה אצל מנהלי קול ישראל - שמינו בשנת 2009 את יובל גנור למנהל התחנה. גנור, איש רדיו ותיק, הביא לפתיחות רבה יותר בתכניות, עם לוח שידורים שמוקדש למגוון מוסיקות רבות ולקפיצה יחסית באחוזי ההאזנה שלה.

ערך אספני: 10 ש"ח

ציון: 7

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה