יום שני, 12 בספטמבר 2011

הפרופסור הדיגיטלי


שם האוסף: הפרופסור הדיגיטלי

תת כותרות: מיטב להיטי מסיבות הפרופסור מיקס - הלהיטים הגדולים של קיץ 89' - 70 דקות של ריקודים נונסטופ בעריכתו של אילן בן שחר

חברת תקליטים: הד ארצי

שנה: 1989

עורכים: אילן בן-שחר, צ'רלי סולומון וקארן רוז

מק"ט: CD 246209

רשימת שירים:
1 Rick Astley - Rick's Hit Mix (Never Gonna Give You Up/ Whenever You Need Somebody/ Together Forever/ My Arms Keep Missing You/ She Wants To Dance With Me/ Take Me To Your Heart)
2 Boney M - Megamix (Extended Version) (Rivers of Babylon/ Daddy Cool/ Rasputin/ Ma Baker/ Gotta Go Home)
3 Donna Summer - This Time I Know It's For Real
4 London Boys - Requiem
5 Kon Kan - I Beg Your Pardon (Radio Mix)
6 Expose - What You Don't Know
7 Debbie Gibson - Electric Youth (7'' Version)
8 Milli Vanilli - Girl You Know It's True (Album Version)
9 Tone Loc - Wild Thing (Edit)
10 Edelweiss - Bring Me Edelweiss (7'' Version)
11 Kim Wilde - Never Trust A Stranger
12 Avalanche - Johnny, Johnny Come Home (Dance Mix)
13 Wilkins - Margarita
14 France Gall -
Ella, Elle L'A (Remixed Version)
עטיפה: כמו כל העטיפות של הפרופסור, גם זאת כולל איור של יקי קאופמן. בפרק הזה, הראשון של תת הסדרה "הפרופסור הדיגיטלי", הוא המציא סוג של עוזר לפרופסור שכיככב בכל העטיפות - רובוט תקליטן של דיסקים. הרובוט הזה יחזור גם בפרופסור הדיגטילי השני ואז יעלם. חמוד לאללה. ציון עיצוב: 8

ביקורת ורקע: הביקורת הקודמת שעשיתי, גם על אוסף מ-1989 וגם על פרק מסדרת הפרופסור, הדליקו אותי והחלטתי שראוי להמשיך. אני מבטיח לחזור לשנות התשעים בסקירה הבאה שלי, בינתיים, אני מתרפק קצת על הסיומת של האייטיז.
בלי קשר לזה, החלוקה לעשורים היא לעתים משהו מלאכותי, בטח כשמדובר במוסיקה. הצלילים לא השתנו בין רגע במעבר מה-31.12.89 ל-1.1.90 וברור שהתהליכים והסגנונות בחפיפות בין העשורים הן רבות.
מעבר לכל זה, הסיבה המרכזית שאני כותב על האוסף הזה היא הפורמט שהוא יצא - קומפקט דיסק. עד אמצע שנות השמונים הפורמט הנמכר בישראל היו התקליטים. מאמצע האייטיז עקפו את התקליטים הקסטות (קלטות), שהחזיקו בבכורה עד שנת 92. מסוף האייטיז נכנס לכאן הדיסק, שמ-93 ועד היום הוא הפורמט המרכזי למכירות מוסיקה. בסוף האייטיז חברות התקליטים החלו להוציא אוספים על גבי דיסקים. האוסף הראשון היה "טופ פופ 88" של פונוקול, שכלל את המיטב מאוספי פונוקול של אותה השנה. האוסף יצא קצת כהימור כלכלי, אבל תעשיית המוסיקה נדהמה מההצלחה שלו. ההערכות הראשוניות היו שיש רק כמה אלפים בודדים של מכשירי קומפקט דיסק בישראל, הערכות שהתבססו על נתוני מכירות בחנויות החשמל. מה שלא העריכו בחברות התקליטים נכון, זה את כמות המכשירים שישראלים הבריחו בבואם מחופשות בחו"ל. הסיבה היתה שהמכס על מכשירי חשמל בארץ היה אז גבוה מאוד מה שהפך את מחיר המכשירים לגבוה מאוד, עד כדי כך שהיה שווה להסתכן בלהבריח מכשירים מחו"ל!
אחרי ההצלחה של טופ פופ, אן.אם.סי הוציאה את סדרת "סופרמיקס" של על גבי דיסקים והד ארצי עשתה נסיון ראשון עם סדרת "הפרופסור הדיגיטלי", שהיתה אמורה להוות את המיטב של סדרת הדגל של החברה, "פרופסור מיקס".
כדי ללכת על בטוח, עורכי הסדרה צ'רלי סולומון וקארן רוז, הביאו את דיג'יי העל הישראלי - אילן בן-שחר - כדי שיערוך את השירים.
התוצאה היתה אוסף נוצץ, שפונה לקהל הרחב מאוד. מצעירים חובבי להיטים, למבוגרים, שרצו משהו עדכני ונגיש לנגן במכשיר היקר שהם הבריחו... כך, יש כאן למבוגרים מגמיקס עבש לבוני אם, קאמבאקים חביבים של פראנס גאל ודונה סאמר העתיקות וגם את הלהיט "מרגריטה" מתוך הסרט "סלסה". לצעירים יש כאן את כוכבי השעה בדמותם של מילי ואנילי, דבי גיסבון וריק אסטלי. כל שיר כאן להיט, למרבה הצער רובם בגרסאות האלבום הארוכות (הגרסה של השיר של מילי ואנילי אורכת 8:50 דקות!) ולא בגרסאות הסינגלים. הסיבה היתה בעיקר טכנית. להד ארצי היו מעט מאוד סינגלים על פורמט דיסק באותם זמנים. הסינגלים שהיו מתקבלים בחברה לשיווק דרך הרדיו היו תקליטוני 7 אינץ' ורוב הדיסקים שהיו להם שם היו אלבומי אומן מלאים, כך שרק משם יכלו לקחת שירים לעריכה על דיסק אוסף. כיום, כל זה בעיקר הוכחה לכך שהאוסף בוסרי מאוד, אבל בזמן אמת זה קצת הפריע למי שחשק באוסף. למזלם של הד ארצי, ההפרעה הזאת לא מנעה מההמונים לקנות את הדיסק, שהיה להצלחת ענק כל כך מרשימה - שאחריו כבר כל האוספים שהד ארצי הוציאה יצאו גם על גבי תקליטורים.

ערך אספני: 100 ש"ח

ציון: 8

תגובה 1:

  1. למיטב זכרוני סדרת הפרופסור הדיגיטלי היא הראשונה שעלתה על גבי דיסקים ומכאן נבע השם .מאז לא ייצרנו יותר אוספים על תקליטים אלא רק דיסקים וקסטות. אני הצטרפתי להד ארצי לקראת הפרופסור השלישי והאחרון שנעל את הסדרה ופינה את הדרך להיטמן

    השבמחק