יום חמישי, 15 במרץ 2012

Ethno Beat


שם האוסף: Ethno Beat

תת כותרת: אוסף להיטים במקצבים אתניים לריקודים

חברת תקליטים: פונוקול/ Mercury

שנה: 1990

עריכה: אורן קריסטל ועמית רונאל

הפקה: אורן קריסטל ואבי מאור

מק"ט: 845206-1

רשימת שירים:
צד 1
1 Margareth Menezes - Uma Historia De Ifa (Elejigbo)
2 Art of Noise - Yebo (feat. Mahlathini and the Mahotella Quenns)
3 Amina - Belly Dance
4 Foreign Affair - Sandanya
5 Zanga Zanga - Oh Ciolili
צד 2
1 Charles D. Lewis - Soca Dance
2 Pig Bag - Papa's Got a Brand New Pig Bag
3 Monsoon - Ever So Lonely
4 Rachid Taha - Barbes
5 Miriam Makeba - Amampondo
6 Zazou-Bikaye - Nostalgie

עטיפה: רשימת הקרדיטים מרמזת שהעטיפה הזאת היצה חתיכת הפקה, אבל יחסית לכח האדם שהשקיעו בה, התוצאה קצת חיוורת. בקצרה - הביאו כאן מאפרת (רונית קריסטל, אשתו של אורן, עורך האוסף), דוגמן, שגם עשה את הסטיילינג (המוסיקאי והשחקן איציק ניני), צלמת (מישל קרמרמן) ומעצב גרפי (דובי בן יהודה). פונוקול סדרו פרנסה להרבה אנשים, רק על זה ניתן ציון עיצוב: 7

ביקורת ורקע: קבלו דבר מדהים. על תקליט האוסף הזה לא כתוב בשום מקום באיזה שנה הוא יצא. נשבע. הייתי צריך לחשב מספרים סידוריים של מספרים קטלוגיים כדי להגיע לתובנה שהוא יצא ב-1990, אבל זה לא משנה את החובבנות. אותה חובבנות לא אפיינה רק את פונוקול באותה התקופה, טעויות וחיפופים מביכים היו מנת חלקן של כל חברות התקליטים הישראליות, בעיקר בשנים הראשונות של שנות התשעים.
לגבי האוסף עצמו, מדובר באוסף שמתהדר במילה "אתני", למעשה ברובו הוא אוסף של אומני דאנס-פופ עם השפעות ערביות (בעיקר צפון אפריקאיות), עם זליגות פה ושם לקטעי מוסיקת עולם אחרים.
רוב הקטעים כאן מקורם בצרפת ונעשו על ידי מהגרים מורוקאים וטוניסאים שחיפשו להתחבר למוסיקה מערבית דאנסית ברמת ההפקה. הקטעים של זנגה-זנגה, ראשיד טאהא, זאזו-ביקאיה ואמינה הם כולם מהקו הזה, כשאמינה, שגם יצגה את צרפת באירוויזיון של 1991, נשמעת ממש כמו חיקוי עופרה חזה. הקטעים האלו נשמעים היום קצת מיושנים, אבל עדיין יש בהם משהו מקורי ומרענן ואם משווים אותם למה שנעשה בזרם הים-תיכוני בישראל באותה התקופה, סגנון שנעשה תחת קונספט דומה של מוסיקה ערבית עם השפעות מערביות, מבינים עד כמה המוסיקה הים-תיכונית הישראלית פיגרה ביחס לדברים מהעולם. חוץ מעופרה, כאמור... וגם פורטיס וסחרוף. כן, כן, מלכי האלטנטיבה הישראליים לא יצרו רק רוק גיטרות ואחרי התפוררותה של מינימל קומפקט הם הפציעו עם פורין אפייר, הרכב אינדי-דאנס עם השפעות ערביות. אחד הקטעים שלהם מככב גם הוא באוסף הזה.
לצד הקטעים האלו, יש באוסף עוד יציאות נחמדות, אך מבולבלות. פה קטע ברזילאי, פה קטע הודי ושם ה"סוקה דאנס", איזשהו נסיון כושל ליצור סגנון ריקוד קייצי סטייל הלמבדה, רק שנה אחרי הסנסציה הקודמת (אגב, גם למבדה היה המצאה צרפתית!).
בשורה התחתונה אוסף נחמד, שנחל כישלון חרוץ בחנויות, אבל שמזכיר עוד צד של היצירה הבין לאומית של סוף האייטיז - תחילת שנות התשעים.

ערך אספני: 10 ש"ח

ציון: 7

תגובה 1:

  1. הקטע yebo לדעתי מצדיק את האוסף. מהטובים יותר של ארט אוף נויז

    השבמחק