יום שלישי, 4 בפברואר 2014

גוש דאנס


שם האוסף: גוש דאנס

חברת תקליטים: IMP/ רדיו דן - הגל הירוק

שנת הוצאה: 1994

מס' קטלוגי: IMP2010

עריכה: יורם ואזאנא

מפיקים: גל ארבלי ואיתמר חובב

רשימת שירים:
1. Two Cowboys ‎– Everybody Gonfi Gon (Valencia Mix)
2. Pin-Occhio ‎– Happy Gipsies (Ballanique Beat Mix)
3. Outhere Brothers, The – Pass The Toilet Paper (Aladino Remix)
4. Hope – Tree Frog (Trance Mix)
5. Zed - תן לה בראש
6. Sequential One ‎– Here We Go Again (Radio Edit)
7. Sultana ‎– Te Amo
8. Fits Of Gloom ‎– Heaven (Extended Remix)
9. Amparo ‎– La Magia De Mi Musica
10. Pin-Occhio – Tu Tatuta Tutata (Remix)
11. Assyria ‎– Eternal (Original Mix)
12. Outhere Brothers, The ‎– Fuk U In The Ass
13. Zed – Sweet Saxsophone

עטיפה: עטיפה מגניבה שיצר חיים פנירי ושליוותה ברעיון שלה את ארבעת פרקי הסדרה. בכל העטיפות רואים את מפת העולם, העטיפה של חלק 1 ו-2 מסמנת בחצים את גוש דן כמרכז הפלנטה. יומרני, אך מדליק. ציון עיצוב: 8

ביקורת ורקע: בתחילת שנות התשעים קרה דבר בשוק הרדיו הישראלי ותחנות רדיו פיראטיות צצו כמו פטריות אחרי הגשם. אם בעבר הציבור בארץ הסתפק בערוצים של קול ישראל, גלי צהל וקול השלום, פתאום, בניינטיז, מלאו את התדרים המקומיים כ-50 תחנות לא חוקיות. הקונספט של התחנות היה מאוד מגוון. מתחנות פופ, דרך תחנות למוסיקה מזרחית ועד לתחנות של מוסיקה חסידית. רובן המוחלט היו מאוד חובבניות, אך הן נשאו רווחים יפים, בעיקר בגלל עלויות תפעול נמוכות ופרסומות מקומיות רבות. הממסד לא ראה לנכון לעשות יותר מדי נגד כל אותן תחנות לא חוקיות ומלבד מקרים ספציפיים, רובן פעלו שלא במפריע.
בין כל התחנות האלו יצאה דופן התחנה "רדיו דן - הגל הירוק" ששידרה, כפי ששמה מרמז, בגוש דן. בניגוד לחובבניות של רוב התחנות, רדיו דן היתה תחנת בידור עם גישה מקצוענית, שניסתה להתחרות ברשת ג' הענקית. התחנה כללה אנשי רדיו
הלוגו של רדיו דן
ומוסיקה מדופלמים כמו יקיר אביב, גד ביטון, דני סידס, אורן עמרם, לירון תאני, צחי רולניק, איתן גור, נתן זהבי, יורם ואזאנא ואחרים. התחנה נשמעה טוב, מכרה פרסומות רבות, וזכתה להאזנה יפה של הציבור. בפריים טיים של התחנה, כל יום בין 14:00 ל-16:00, שודרה התכנית "גוש דאנס" של יורם ואזאנא. "גוש דאנס היתה סוג של תחרות ל"קופסת הלהיטים" של עופר נחשון (ושלי) ברשת ג' ול"חדש חדיש ומחודש" של טוני פיין ונועם גילור (גם בג'). "גוש דאנס" היתה תכנית יורו, האוס, טקנו ודאנס של ואזאנא, אז הדיג'יי המוביל בארץ והיא נשמעה קצת כמו "קופסת הלהיטים", אבל עם פחות תחכום.
ואזאנא, שבמקביל לרדיו ולתקלוטים, הוציא את האוספים של החברה הצעירה IMP, לקח את המותג הרדיופוני שלו והמיר אותו לסדרת אוספים שרצה במשך ארבעה פרקים בשנים 94'-95'.
"גוש דאנס" (הסדרה), זכתה להצלחה יפה והיא גם קיבלה תמיכה יפה מ"קופסת הלהיטים". כעורך של הקופסא באותם ימים, אני זוכר שלא ראינו איום ב"גוש דאנס", (התכנית) אלא יותר כתכנית בת נחמדה שאנלנו אוהבים ומפרגנים לה. "גוש דאנס" (התכנית) גם כן כבדה את הקופסא והיא נהנתה לתת פוש נוסף לכל מני להיטים שבנינו שם. כמו כן, ברגע שהתכנית הפכה לסדרת דיסקים, ואזאנא וה"גוש" היו צריכים את הפלטפורמה של הקופסא, כגורם המשפיע ביותר על שוק האוספים באותם ימים, אז כל אלמנט התחרות עודן עד הועלם. כך, הפרק הראשון של האוסף "גוש דאנס" נעשה ממש בשיתוף הקופסא. קודם כל הוא כלל את אות הפתיחה של הקופסא (קטע מס' 6) ואחר כך, ברשימת התודות, עופר נחשון ואנוכי מככבים ראשונים.
בקופסא עצמה נהננו לפרגן לאוסף, השמענו ממנו קטעים וגם חילקנו אותו כפרס למאזינים. זה היה ממש "וגר זאב עם כבש", אבל קהילת הדאנס הצעירה שנבנתה באותם ימים בארץ לא יכלה שלא לחבק את כל מי שבעניין. זה מה שהיה יפה באותם זמנים.
נחזור קצת לתחנות הפיראטיות ולרדיו דן - באותם הימים הממסד ומשרד התקשורת החליטו שאם אי אפשר להלחם בהם, הצטרף אליהם והחוק שונה והוחלט שחברות שיעברו מכרז יוכלו לשדר בארץ ברשיון. אחד מתנאי המכרז היה שלא לשדר פיראטית ואנשי רדיו דן, שחשקו מאוד בקבלת הרשיון, הפסיקו את שידוריהם בנובמבר 1994 ויצאו למכרז.
סיפור המכרז של רדיו דן היה נראה כמשהו פורמאלי בלבד. רדיו דן היה רדיו טוב, מרוויח ופופלארי והציבור המתין בשקיקה לחזרתו. באופן מביך וטיפוסי למדינת ישראל, הוחלט שלא להעביר את רדיו דן במכרז ולתת את הרשיונות באיזור גוש דן לתחנות אחרות וחדשות. מדינת ישראל הפסידה תחנת רדיו צעירה, קולחת וטובה וכל זאת למען תחנות בינוניות (שלא שרדו) וכן עברו את המכרז. האיוולות של הבירוקרטיה והממסד במקרה של רדיו דן היו טיפשיות, שלא לומר עצובות. אנחנו הפסדנו.
אם כל זה לא מספיק, אז ב-1994 גם תחנת הרדיו של קול השלום הפסיקה את שידוריה. עוד תחנה שנקברה באותה שנה היתה צהל-2, האופציה האלטרנטיבית בסקלה. ואם גם כל זה לא מספיק - אז באותה שנה הוקמה גלגלצ ומפה לשם - 1994 התגלתה כשנה רעה לרדיו הישראלית, כשרק הפריחה של רשת ג' היוותה שביב של אופטימיות.

ציון: 8
ערך אספני: 40 ש"ח

2 תגובות:

  1. Link להורדה למי שחפץ:
    http://www.4shared.com/rar/l59HYKelce/VA_Gush_Dance_1995_VGQ.html

    אולי אחד הסמלים המובהקים של העשור הזה! יש לי את העטיפה המקורית והלוגו של התחנה מתנשא עליה בגאון (אם כי היו יכולים להדפיס אותו קצת יותר בגדול אבל לא נורא), זה תיעוד מעולה ומזכרת יפה מהתקופה שלמרבה הצער התבררה כי גם לא תחזור.אני חושב ש"קול השלום" הפסיקה את שידוריה כבר ב93 כי בשנה שעברה (2013) הגישו ברדיוס 100FM תכנית מיוחדת לציון 20 שנה לסיומה של "קול השלום" וכן 40 שנה לתחילת שידוריה. הייתה שנה משופעת Specials ממש.
    כמובן איך אפשר לשכוח את הלהיט המקומי של ZED שפנה לקהל הצעיר והלא דובר אנגלית בארץ. ואיך Heaven מופיע גם פה וגם בTop pop 94 פרק 4? היה שיתוף פעולה בין IMP לפונוקול או שהייתה להם זכיינות משותפת על הקטע?

    השבמחק
  2. שכחת להזכיר את תחנת הרדיו הפיראטית ערוץ 7 שהיוותה מעין "קונטרה" ל'קול השלום' של אייבי נתן, תחנה שהיו לה עשרות אלפי מאזינים ונסגרה בשנת 2003.

    השבמחק